poniedziałek, Listopad 26, 2018
0
  • No products in the cart.
Treningzawody

6 razy “NIE” na Półmaratonie

błędy na półmaratonie

Półmaraton to jeden z najpopularniejszych dystansów biegów w Polsce. Największe imprezy przyciągają rok rocznie kilka tysięcy uczestników, bardzo często debiutantów.  Co zrobić, by nie zawalić pierwszego startu przez drobnostki? Najlepiej poświecić pięć minut i przeczytać jak uniknąć najczęstszych błędów popełnianych na półmaratonie.

błędy na półmaratonie
Nie eksperymentuj

Jeśli miałbym dać komuś jedną radę przed półmaratonem to brzmiałaby ona właśnie – “nie eksperymentuj”.  Zakładam, że trenowałeś przez ostatnie tygodnie, dlatego trzymaj się sprawdzonych rozwiązań. Przed treningiem energię dawała Ci bułka z dżemem? Zjedz ją w dzień w imprezy. Podczas biegu testowałeś żel? Nie daj się skusić innym markom na Expo, choćby były najbardziej bio, eko i fit. Biegniesz, kilometr, drugi, trzeci. Nagle przed Tobą otwiera się strefa bufetu, a w niej czekolada! Cała piramidka czekolady, która tylko czeka, by ją skosztować. Potraktuj to jako test dla swojej silnej woli i dziarskim krokiem pozostaw ją dla innych.  Dostałeś nową koszulkę od żony idealną na start? Jeśli chcesz ryzykować start w niej, to lepiej zaklej sutki plastrem.

Nie kupuj nowego sprzętu

Buty, koszulka, spodenki, bielizna, skarpetki. To wszystko elementy, które powinieneś przetestować przed startem docelowym ( zauważyłeś, że biegacz nie nosi odzieży? on ją testuje;).  Na targach przed Półmaratonem często można trafić na ciekawe promocje na sprzęt sportowy z których warto skorzystać, jednak z ich wykorzystaniem poczekaj do poniedziałku po biegu.

Nie stawiaj sobie oczekiwań

Tutaj temat z zakresu filozofii, jednak warto o tym pamiętać. Trenowałeś, wiec musisz celować w określony czas na starcie, by prawidłowo wybrać tempo biegu. Nie stań się jednak niewolnikiem swoich wymagań. To czy przebiegniesz półmaraton w 1:58 czy 2:02 czy 2:14, to tylko pochodna tego co już osiągnąłeś. Dla znajomych i rodziny i tak nie ma znaczenia ten czas, jest dobrze, jeśli rozróżniają maraton od półmaratonu. Chciałeś lepszy czas? Mam dobrą wiadomość – w ciągu roku w Polsce odbywa się ponad 100 biegów na dystansie półmaratonu, masz w czym wybierać.

Nie zapomnij o dobrej zabawie i o chipie

W toku przygotowań i przedstartowym stresie można zapomnieć o wielu rzeczach, w tym o chipie. W biurze zawodów zorientuj się czy chip jest umieszczony w numerze startowym czy trzeba go zamontować przy bucie. Cały zestaw przygotuj dzień przed startem.  Na linii startu poszukaj znajomych twarzy, pożartujcie i ruszcie na trasę. Rozglądaj się, machaj do kibiców i przybijaj piątki z dziećmi.

Nie daj się zaskoczyć pogodzie

Adrenalina i atmosfera zawodów rozgrzeje Cię do czerwoności. Nie zrób gafy z ubiorem kilku warstw, gdy temperatura rośnie. Najlepiej trzymać się zasady, by ubrać się tak, jakby na dworze było o 7 do 10 stopni więcej niż na termometrze.  Jeśli będzie powyżej 12 stopni możesz śmiało startować w krótkim rękawku i krótkich spodenkach.

błędy na półmaratonie

Nie bądź  biegowym gburkiem

Jak zostać biegowym gburkiem? Najprościej przez startowanie nie ze swojej strefy startowej. Jeśli wiesz, że nie pobiegniesz szybciej niż 6:00min/km to nie ustawiaj się z kolegą w strefie 1:40-1:50.  Po więcej kultury na biegach sięgnij do tego wpisu – ABC Savoir-vivre gdy biegamy

Nie martw się…to tylko półmaraton 😉

A Ty jakie popełniłeś błędy na półmaratonie?